Kommunens fire fokusområder i trafiksikkerhedsarbejdet er:
- Eneuheld
- Høj hastighed
- Lette trafikanter
- Påvirkede trafikanter
Målet for trafiksikkerheden i Sorø Kommune frem mod 2030 er ambitiøst og det kræver stort fokus at opfylde målet. Der er udpeget fire fokusområder hvor der gøres en særlig indsats for at nå kommunens mål. Fokusområderne er blevet til som følge af en analyse af trafikuheld samt henvendelser fra borgere, lokalråd og skoler.
For hvert fokusområde er der udpeget en række indsatser, der skal sættes i gang i planperioden 2021-2026 for at realisere planens mål. Disse er beskrevet på de følgende sider.
Eneuheld
Eneuheld udgør næsten hvert 4. uheld på Sorø Kommunes veje og uheldene er ofte alvorlige.
Uheldstypen fylder mere i Sorø Kommune end på landsplan og der er de senere år sket en stigning i uheldstypen.
De seneste 5 år (2015 til 2019) har politiet registreret én dræbt, 16 alvorligt tilskadekomne og 6 lettere tilskadekomne i eneuheld.
Størstedelen af eneuheldene er registreret i landområde. Ved høje hastigheder skal der mindre til, før der kan ske et uheld hvis en fører er uopmærksom, laver en fejlmanøvrering eller mister kontrollen over køretøjet eller ved glat føre. Yderligere kan de højere hastigheder føre til mere alvorlige uheld.
Indsatser
Kampagner og holdningsbearbejdende tiltag er et vigtigt værktøj. Der støttes op om nationale kampagner og arbejdes for regionale kampagner omkring opmærksomhed i trafikken.
Erfaringer viser, at fjernelse af faste genstande som eksempelvis vejtræer eller sikring af disse ved at opsætte autoværn, har en positiv effekt for trafiksikkerheden når der sker eneuheld. De kommende år vil der derfor løbende gennemføre trafiksikkerhedsinspektion af udvalgte veje i landområde med henblik på at udpege og implementere tiltag, der kan mindske risikoen for uheld og skaderne når der sker uheld. Tiltag kan foruden autoværn være, at sikre tilstrækkelige rabatbredder, rumleriller og fjernelse af genstande, der udgør en risiko for påkørsel.
Relevante strækninger er Dianalundsvej, Parnasvej / Skælskørvej og Store Ladegårdsvej / Næstvedvej.
Høj hastighed
Høj hastighed er blandt de væsentligste faktorer til, at uheld sker. Samtidig har hastigheden stor betydning for, om uheldene resulterer i personskade. Mere end 1/3 af uheldene registreret ved en hastighedsgrænse på 80 km/t har medført personskade. Der er markant større risiko for, at et uheld resulterer i personskade ved en højere hastighedsgrænse.
I Sorø Kommune er andelen af frontalkollisioner større end på landsplan. Ved frontalkollisioner spiller hastighed en væsentlig rolle i forhold til hvor alvorlige uheldene er. Ifølge Færdselssikkerhedskommissionen er omkring 30 % af alle dødsulykker udenfor byområderne frontalkollisioner.
I perioden 2015-2019, resulterede frontalkollisioner i fire dræbte og ni alvorligt tilskadekomne på Sorø Kommunes veje.
Indsatser
Kampagner og holdningsbearbejdende tiltag er et vigtigt værktøj for at reducere antallet af bilister, der kører for stærkt. Der støttes op om nationale kampagner og arbejdes for regionale kampagner. Herudover er samarbejdet med politiet også essentielt, så der kan gennemføres politikontrol hvor der opleves udfordringer. Hvis ændrede regler muliggør opsætning af permanent hastighedskontrol, ”stærekasser”, kan disse anvendes på særligt sårbare strækninger. ”Din fart” tavler, der viser bilisternes hastighed, kan også have en positiv effekt på hastighedsreduktionen.
Fysiske hastighedsdæmpende tiltag, som vejbump, indsnævringer og hastighedszoner bidrager også til at nedbringe hastigheden i byer.
Lette trafikanter
Når fodgængere og cyklister er impliceret i et trafikuheld, er der stor risiko for, at de kommer til skade, da uheldene ofte sker i sammenstød med en bil eller et andet køretøj. Derfor betegnes fodgængere og cyklister som lette trafikanter.
Uheld med lette trafikanter finder ofte sted i byområder, hvor de udgør en større andel i trafikken og hvor der er flere konfliktpunkter med biler. Der er dog strækninger i landområde, hvor der mangler gode forbindelser for de lette trafikanter.
I Sorø Kommune udgør de lette trafikanter ca. hver 5. involverede i uheld, mens de udgør over 1/3 af de tilskadekomne. Sammenlignet med landsplan, er der en lidt større andel tilskadekomne fodgængere i Sorø Kommune, mens der er en lavere andel tilskadekomne cyklister.
Blandt de lette trafikanter er skolebørnene på vej til og fra skole. Trygheden på skolevejene har stor betydning for skolebørns transportmønstre. Tæt trafik på skolevejene eller manglende cykelstier og sikre ruter er ofte en kilde til utryghed for børn og forældre. Det betyder, at færre forældre tør lade deres børn gå eller cykle alene til skole, hvilket giver færre selvtransporterende børn.
Indsatser
Som en del af trafiksikkerhedsplanen foreslås en række projekter for at forbedre de fysiske forhold for lette trafikanter, herunder cykelstier, mere sikre krydsningspunkter og lavere hastighed for biltrafikken.
Fysiske forbedringer er et vigtigt tiltag, men arbejde med adfærdsændringer i trafikken er mindst lige så vigtigt. En trafikpolitik på skolerne, der beskriver hvordan forældre og elever færdes på skolevejene, samt formidler anbefalede skoleruter og afsætningsområder, er et vigtigt tiltag, der kan bidrage til adfærdsændringer. Der arbejdes for at alle kommunens skoler får en trafikpolitik. En skolevejsanalyse for alle skolerne i kommunen vil kunne udpege hvilke ruter, der kan anbefales som skoleveje for børnene.
Sorø Kommune vil desuden støtte op om nationale kampagner, eksempelvis skolestartskampagner, og der arbejdes for regionale kampagner.
Som led i arbejdet med at optimere forholdene for lette trafikanter er ønsket at opdatere kommunens cykelstiplan, der er fra 2015, og begynder at være forældet.
Påvirkede trafikanter
I Sorø Kommune har der i perioden 2015-2019 været en spirituspåvirket part involveret i 12 % af uheldene. Der har været store udsving i andelen af spiritusuheld over perioden og i 2019 var andelen helt oppe på 19 % mod kun 9 % på landsplan.
Over halvdelen af spiritusuheldene var eneuheld. Der har oftest været unge mænd involveret i spiritusuheldene.
Alkohol fylder stadig mest i uheldsstatistikken, men uheld, hvor trafikanter er påvirket af narko eller medicin, fylder også. I 2016 var der en større andel af uheld, hvor en part var påvirket af narko og/eller medicin end uheld, hvor en part udelukkende var spirituspåvirket.
Indsatser
Kampagner og holdningsbearbejdende tiltag er vigtige i arbejdet med at reducere antallet af påvirkede trafikanter. Der støttes op om nationale kampagner og arbejdes for regionale kampagner. Herudover et samarbejde med politiet omkring kontrol målrettet de mest udsatte lokaliteter.
En stor andel af uheld med påvirkede trafikanter sker i weekenden. I det henseende bør der også ses på mulighederne for sikker hjemtransport om natten, så særligt unge, der har været i byen eller til fest om natten, har et alternativ til at køre hjem i bil.