Når Familierådgivningen modtager en underretning, skal Familierådgivningen sikre, at der iværksættes en rettidig og systematisk vurdering af underretningen. Senest 24 timer efter modtagelsen af en underretning skal det vurderes, om barnets eller den unges sundhed eller trivsel er i fare - herunder om der er brug for en akut handling, jf. Barnets lov § 136.
Udenfor åbningstiden foretager døgnvagten denne vurdering. De vurderer desuden, om der er behov for at oprette en sag på evt. søskende.
Når Familierådgivningen modtager en underretning, skal underretter have kvittering for modtagelsen indenfor 6 dage, jf. Barnets lov § 138.
Det er Familierådgivningen opgave og ansvar at vurdere og træffe beslutning i forhold til, om der skal foretages en politianmeldelse.
Underretter skal stå til rådighed for en uddybning af underretningen ved behov.
Familierådgivningen skal orientere underretter om, hvorvidt kommunen har iværksat en undersøgelse eller foranstaltning i forhold til det barn eller den unge, der er underrettet om, jf. Barnets lov § 138.
Familierådgivningen kan orientere underretter om hvilken type foranstaltning, der er iværksat, hvis oplysningen herom har væsentlig betydning for den støtte, som underretter kan yde barnet eller den unge, jf. Barnets lov § 138.
Modtager Familierådgivningen eller vagten underretninger i en sag, hvor der er en aktiv foranstaltning, er der desuden en forpligtigelse til, at underretningen medvurderes af en medarbejder, der ikke tidligere har behandlet sagen (second opinion).
I forbindelse med sagsbehandlingen af en underretning, træffes der afgørelse om, hvorvidt der skal udarbejdes en børnefaglig undersøgelse efter Barnets lov § 20. I aktive sager vil det blive besluttet, om der skal laves en ny, opdateret børnefaglig undersøgelse.
I forbindelse med den børnefaglige undersøgelse, vil der bl.a. blive afholdt en eller flere samtaler med barnet/den unge inden. Barnet/den unge har ret til en bisidder ved samtalen. Der vil blive taget kontakt til forældrene for at indlede et samarbejde, hvis mistanken om overgreb ikke er rettet mod dem. Der vil desuden blive indhentet oplysninger fra dagtilbud, skole og evt. andre instanser med det formål at belyse barnets behov for støtte.
Hvis der er mistanke om, at et barn eller en ung har været - eller kan have været - udsat for overgreb skal kommunerne benytte det regionale Børnehus Sjælland til undersøgelse af barnets eller den unges forhold som led i udarbejdelsen af den børnefaglige undersøgelse.
Kontakten til barn og forældre i forbindelse med underretningen
- Familierådgivningen har ansvaret for rådgivning og støtte til barn og forældre under hele forløbet – i samarbejde med barnets familie og skole/daginstitution samt i Børnehus Sjælland.
- Skolen/daginstitutionen har fortsat det daglige ansvar for at understøtte og sikre barnets trivsel og udvikling.
Øvrige ansatte på skolen/institutionen mv.
- Lederen på det pågældende ansættelsessted vurderer i den enkelte sag, om det er relevant og hensigtsmæssigt at orientere det øvrige personale.
- Ved orienteringer til tredjepart skal man være opmærksom på sin tavshedspligt.
Orientering til andre forældre og bestyrelsen
- Leder af skole/institution vurderer i den enkelte sag, om det er relevant og hensigtsmæssigt at orientere andre forældre og bestyrelsen.
- Ved orientering af forældre indkalder lederen til orienteringsmøde. Mødets indhold og tidspunkt kan fastsættes i samarbejde med politiet.
- Ved orientering til tredjepart skal man være opmærksom på sin tavshedspligt.